Pogoda ma ogromny wpływ na nasze źycie. Od niej zaleźy jak się ubieramy, czujemy, co planujemy. W naszym klimacie jest ona dosyć zmienna, w górskim szczególnie. Na tej lekcji uczniowie klasy IV poznają podstawowe wiadomości o pogodzie. Ćwiczą umiejętność jej obserwacji i odczytywania mapy pogody.
Dział: Najbliższe otoczenie.
Temat:
Obserwujemy pogodę.
Cele ogólne lekcji: Poznanie składników pogody i przyrządów do ich pomiaru.
Kształtowanie umiejętności obserwacji pogody i pomiaru jej
składników.
Cele operacyjne:
Uczeń :
· potrafi powiedzieć co to jest pogoda,
· zna elementy pogody,
· potrafi przeprowadzić obserwację pogody,
· umie posługiwać się przyrządami do pomiaru elementów pogody,
· potrafi opisać pogodę.
Metody: krótka inscenizacja, elementy pogadanki, praca w grupach z instrukcją,
praca z książką-wyszukiwanie z encyklopedii i słowników, elementy obserwacji, zapisywanie obserwacji, umieszczanie na mapie pogody, uzupełnianie tabeli, przyporządkowanie.
Formy organizacji pracy na lekcji: praca zbiorowa i w grupach.
Środki dydaktyczne: termometr, barometr, wiatromierz, deszczomierz, karty pracy z rysunkami i instrukcją zadania do wykonania, tekst inscenizacji na kartkach, plansza z tabelą do uzupełnienia i kartki z nazwami przyrządów oraz jednostek, magnesy, mapa pogody, Karteczki samoprzylepne, słowniki, encyklopedie przyrody i ogólne, podręczniki.
Tok lekcji:
Faza wstępna:
1. Przypomnienie wiadomości dotyczących krążenia wody w przyrodzie.
2. Podanie tematu lekcji i uświadomienie celów.
3. Inscenizacja w wykonaniu uczennic(matka i córka) na temat pogody.
4. Nauczyciel zadaje pytania:
· Czy matka i córka mają rację?
· Czy może nie być pogody?
· Jaka pogoda jest w tej chwili, a jaka była rano(wczoraj)?
· Co to jest pogoda?
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie wyszukują w podręcznikach, encyklopediach i słownikach znaczenie pojęcia „pogoda”. Porównują z wcześniej podawanymi przez siebie propozycjami. Zapisują do zeszytu wspólnie wypracowaną wersję:
Pogoda- to stan atmosfery w danej chwili.
2. Uczniowie w grupach otrzymują na stoliki przyrządy do pomiaru elementów pogody, karty pracy z instrukcją. W w/w książkach rozpoznają rysunek „swojego” przyrządu i czytają opis jego stosowania oraz uzupełniają kartę pracy odpowiadając na pytania:
Nazwa przyrządu-..................................
Co nim mierzymy?-...............................
W jakich jednostkach?...........................
Odczytaj wskazanie przyrządu-.............
3. Przedstawiciele grup prezentują wyniki swojej pracy na forum całej klasy. Dokonują pomiaru przy pomocy danego przyrządu i opisują właściwy element pogody.
4. Sprawdzenie stopnia zrozumienia i usystematyzowanie materiału poprzez uzupełnianie tabeli na planszy. Znajdujące się na kartkach nazwy przyrządów i jednostki pomiaru tworzą rozsypankę. Uczniowie podchodzą kolejno do planszy i głośno objaśniając umieszczają je przy
pomocy magnesów we właściwym miejscu tabeli.
ELEMENTY POGODY
PRZYRZĄD DO POMIARU
JEDNOSTKI
TEMPERATURA
CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE
ILOŚĆ I RODZAJ OPADÓW
KIERUNEK I PRĘDKOŚĆ WIATRU
ZACHMURZENIE
Uzupełnioną tabelę uczniowie przepisują do zeszytu.
Faza podsumowująca:
1. Utrwalenie wiadomości dotyczących pogody i umiejętności jej obserwacji.
· Nauczyciel rzuca uczniom piłeczkę wołając hasło- termometr, a uczeń, który złapał, odpowiada- temperatura, a następnie odrzuca do kolegi podając jako hasło inny przyrząd, itd.
· Zabawa w meteorologa. Uczniowie przeprowadzają obserwację pogody, a jej wyniki zapisują na karteczkach samoprzylepnych. Następnie kolejno podchodzą do mapy pogody, przyklejają do niej wyniki obserwacji i głośno opisują pogodę.
2. Ocena pracy uczniów na danej lekcji.
3. Zadanie domowe:
· Co to jest opad, a co osad atmosferyczny?(obowiązkowe)
· Jak powstają: bryza i wiatr halny?(dla chętnych)
Opracowała: Ewa Rojek